Gemeentes, vastgoedbeheerders en woningbouwcorporaties weten het al langer: we moeten van het gas af. Velen ervaren een drempel en ongenuanceerde berichtgeving in sommige media lijkt dat te rechtvaardigen. Dat renovatie naar gasloos ook gemakkelijk en kostenefficiƫnt kan, bewijst het project Annawijk in Helmond.
Als onderdeel van de OMbouwers realiseert Dubotechniek (onderdeel van HOMIJ) installaties om bestaande woningen gasloos te maken. Er wordt een combinatie gemaakt van niet al te ingrijpende bouwkundige en technische maatregelen – zonnepanelen, warmtepomp, ventilatie – die samen voor een grote verbetering van de energieprestaties zorgen. Een geïntegreerde aanpak maakt dit prijstechnisch aantrekkelijk. En bewoners kunnen gewoon thuis blijven.
Totale integratie
51 jaren ’60 woningen in de Helmondse Annawijk, eigendom van woningcorporatie woCom, werden gerenoveerd naar all-electric. Het werkproces is uniek, stelt Wim van der Valk, adviseur bij Dubotechniek. ‘Totale integratie is het uitgangspunt. Wij verzorgen de communicatie met de bewoners, de inventarisatie en vervolgens de uitvoering.’ Het proces start met bewonerscommunicatie. Algemene informatie wordt gedeeld tijdens informatiebijeenkomsten. Daarna volgt de inventarisatie. ‘Elke woning wordt in één bezoek in kaart gebracht, zo halen we voldoende informatie op om tekeningen en materiaalbestellingen op te baseren, energieverbruik in kaart te brengen en individuele vragen te beantwoorden’, aldus Van der Valk.
Uitvoerder als dirigent
De uitvoering is zeer efficiënt. In de Annawijk werden bijvoorbeeld daken en kozijnen achter elkaar vervangen. Er is altijd één uitvoerder die van alles op de hoogte is en alle aspecten van het project overziet. ‘Zijn werk heeft wel iets weg van dat van een dirigent’, vindt Van der Valk. De planning was flexibel genoeg om te zorgen dat tijdens de strenge coronamaatregelen het werk kon doorgaan zonder dat werklieden en bewoners met elkaar in contact kwamen. Voor het overige werd er voldoende afstand gehouden.
Van start tot app
Goede communicatie met bewoners blijkt een belangrijk onderdeel van het proces. ‘Er is continue open communicatie met de bewoners’, aldus Van der Valk. ‘Verandering is moeilijk voor veel mensen. In de Annawijk wonen veel gepensioneerde bewoners; dat vraagt om een gemoedelijke aanpak, waarbij we ook extra hulp bieden als dat nodig is.’ Maar iedereen ziet er de voordelen van in: meer comfort, schoon koken op inductie, een lage energierekening en natuurlijk klaar voor de toekomst. We laten duidelijke instructies achter over de omgang met de nieuwe installaties. Met een app kunnen bewoners de energieprognoses te vergelijken met het werkelijke verbruik. ‘Van start tot app: wij verzorgen alles’, besluit Van der Valk.